Golfbanan har blivit en ny samlingsplats

Daniel Olsson, Dan Hermansson, Olle Persson, Liz Åkesson och Björn Borg tycker att en träff på golfbanan är ett bra sätt att umgås.

Foto: Gunnel Persson

I dagens Sydöstran finns följande reportage från Jan-Erik Martinsson att läsa…

Golfbanan har blivit den nya samlingsplatsen för såväl pensionärer som korttidspermitterad personal.

– Det är ett jättebra sätt att umgås framförallt nu i coronatider, säger Dan Hermansson ordförande i Boa Golfklubb.

Hermansson är nog mest känd som tidigare personalchef på Volvo men har även karriär som hockeyspelare bakom sig.

Några framgångar på golfbanan har han aldrig nått. Säger han själv i alla fall.

– Jag är väl lite bättre än en nybörjare, säger han försiktigt i ett försök att tona ned sin egen roll i sammanhanget.

När Sydöstran gör ett besök på golfbanan i Olofström för ett pejla intresset så finns Dan Hermansson på plats, liksom flera andra av de som i idrottskretsar brukar kallas för eldsjälar.

Greenkeepern Daniel Olsson dyker också upp och så är samtalet igång direkt om vad som egentligen är signifikativt för en bra bana.

Foto: Gunnel Persson

Dan Hermansson: ”-Juniorträningen börjar på måndag, men i små grupper”

– Det viktigaste är att det finns en jämn och fin green, detsamma gäller fairway, då blir en golfspelare riktigt nöjd, säger Olsson.

De andra nickar instämmande.

Dan Hermansson har ju en lång erfarenhet i ledningsgruppen på Volvo men styrelsearbetet i golfklubben blev ändå en helt ny erfarenhet.

– Jag blev mäkta imponerad av hur klubben drivs. Det finns ett mål och en vision, det är nästan som i ett stort företag.

En av de visionerna är att nå ett tusenstrecket i antalet medlemmar. En annan är en driving range med ett tak över.

– Vi får se hur det blir i framtiden. Tusen medlemmar tycker jag ändå är realistiskt.

Just nu pågår planeringsarbetet för en övningsbana strax intill den stora tävlingsbanan.

En investering på i runda slängar 350 000 kronor (Rättelse: här blev det en nolla för mycket i tidningen…). Där ska spelarna kunna träna på vissa detaljer i spelet. Som till exempel puttar eller chippar. Det sistnämnda är ett slag på korta avstånd, men ändå lite längre än en putt.

Om man skulle nå målet på tusen medlemmar så skulle det innebära nästan en fördubbling jämfört med dagens medlemsmatrikel.

– Vi har mellan 600 och 650 idag, säger Liz Åkesson, ansvarig på kansliet, som har stenkoll på medlemsantalet (Rättelse: här stod det inte helt korrekt i tidningen…).

Flera golfklubbar i landet har rapporterat om ett ökat intresse för golfsporten sedan coronaviruset slog klorna i medborgarna.

– Vi har sett det här också. Fler har väl upptäckt att golf inte bara är ett bra sätt att koppla av utan även ett sätt att umgås i små grupper som ju är det som gäller i hela samhället just nu, säger Liz Åkesson.

Pensionärerna behöver man knappast mata med marknadsföring längre.

– Nej, vi är rätt många seniorer här ute, säger Dan Hermansson med ett skratt. Vi skulle behöva lite nyrekrytering i åldersspannet 25 – 40 år.

– Och fler tjejer, säger Liz Åkesson där är vi för alldeles för få.

Tävlingssäsongen ligger på is, men den organiserade träningen är bara några dagar bort.

– Juniorträningen börjar på måndag, men i små grupper, säger golfklubbens ordförande.

Restaurangen håller stängt men handspriten står framdukad och trots ett ökat intresse så räknar inte golfklubben med någon större trängsel på banan.

– Här är ju stora ytor att röra sig på. Det finns plats till alla, säger Dan Hermansson.

Jan-Erik Martinsson