Vi önskar alla en riktigt God Jul!

Som en extra bonus idag presenterar vi en ”Julspecial” av ”Veckans Regelfråga”.

Vi tar denna gång upp ett antal kluriga regelincidenter som har drabbat några av världens främsta golfspelare…

Veckans Regelfråga – Julspecial #1:

Foto: PGA Tour

Under Tiger Woods inbjudningstävling Hero World Challenge på Bahamas i början av december (som Henrik Stenson vann!) inträffade en omdiskuterad regelsekvens med Patrick Reed i centrum. Efter att ha hamnat i ett fotspår i ett s.k. ”Waste Area” så svepte han vid två tillfällen bort sand med klubben så att han fick ett avsevärt mycket bättre läge för att slå bollen. Vilket beslut tog tävlingsledningen?

E: Diskvalifikation

Veckans Regelfråga – Julspecial #2:

Foto: PGA Tour / Aftonbladet TV

När US Open avgjordes på Shinnecock Hills 2018 tappade Phil Mickelson tålamodet efter att ha puttat bollen fram och tillbaka på green ett flertal gånger. Efter att ha slagit en av sina puttar alldeles för hårt så valde han att springa ikapp den rullande bollen och slå på den när den var på väg att rulla ner i en av greenbunkrarna. Detta är givetvis inte tillåtet, men vilket blev straffet?

A: 1 pliktslag
B: 2 pliktslag
C: 4 pliktslag
D: Diskvalifikation
E: Diskvalifikation och avstängning

Veckans Regelfråga – Julspecial #3:

CHARLOTTE, NC – AUGUST 11:)

Foto: Montana Pritchard / PGA of America via Getty Images

Under PGA Tourtävlingen Mayakoba Classic i mitten av november upptäckte Russel Henley efter rundan att han hade spelat fyra hål med en annan bollmodell än den som han inledde rundan med. Därigenom bröt han mot PGA Tourens eget regelverk ”One Ball Rule”. Vilket beslut tog tävlingsledningen när han meddelade dem detta?

B: 2 pliktslag
C: 4 pliktslag
D: 8 pliktslag
E: Diskvalifikation

Veckans Regelfråga – Julspecial #4:

Photo by Ross Kinnaird/Getty Images)

Foto: Ross Kinnaird / Getty Images

När Saudi International spelades på Europatouren i våras tappade Sergio Garcia humöret fullständigt och skadade medvetet flera av banans greener genom att slå och dra med puttern på dem. Vilket straff fick han av Europatouren?

E: Diskvalifikation

Veckans Regelfråga – Julspecial #5:

Foto: PGA Tour

Under den avslutande rundan av US Open 2016 på Oakmont Country Club började Dustin Johnsons boll på green att röra på sig. Detta trots att han inte hade grundat klubban bakom bollen. Tävlingsledningen gav honom, enligt dåvarande golfregler, ett slags plikt i efterhand. Trots detta lyckades han vinna tävlingen. Men hur hade bedömningen blivit om samma incident hade inträffat idag, enligt de nya golfregler som trädde i kraft 1 januari 2019?

E: Diskvalifikation

Veckans Regelfråga – Julspecial #6:

Foto: Golf.com

När British Open avgjordes på Royal Lytham & St. Anne’s 2001 var Ian Woosnam i delad ledning inför den sista rundan. Woosnam började direkt med en birdie, men på andra hålets tee märkte Woosnams caddie Miles Burne att han glömt att ta bort en extra driver från bagen (som hade använts på uppvärmningen innan rundan). Det innebar att det, istället för tillåtna 14 klubbar, fanns 15 klubbor i bagen. Vilken bedömning gjorde tävlingsledningen av detta?

E: Diskvalifikation

Veckans Regelfråga – Julspecial #7:

Foto: PGA Tour

Under avslutningsrundan av Waste Management Phoenix Open i våras droppade Rickie Fowler bollen efter att ha slagit över green och ner i ett pliktområde. När han gick upp till green för att se var han skulle landa bollen så började bollen att röra på sig igen och rullade tillbaka ner i pliktområdet. Hur bedömde tävlingsledningen situationen?

A: Droppa på nytt utan plikt.
B: Droppa på nytt med 1 slags plikt.
C: Droppa på nytt med 2 slags plikt.
D: Placera bollen utan plikt.
E: Placera bollen med 1 slags plikt.
F: Placera bollen med 2 slags plikt.

Veckans Regelfråga – Julspecial #8:

Foto: LPGA Tour / Expressen

Under matchspelstävlingen Solheim Cup mellan USA och Europa på Loch Lomond 2000 sänkte Annika Sörenstam en chip från greenkant för seger av hålet. De amerikanska spelarna krävde dock att slaget skulle spelas om (vilket också Sörenstam tvingades att göra). Vilken var anledningen?

A: Sörenstams chip träffade först motspelarens Pat Hursts boll, som Hurst var på väg fram till för att markera, innan den gick i hål.
B: Sörenstam följde inte spelordningen.
C: Ett rådjur kom springande över green samtidigt som Sörenstam slog slaget.
D: Signalen för farligt väder ljöd precis när Sörenstam slog.
E: Delar av publiken hade tagit sig in på green.
F: Publiken hånade amerikanskorna verbalt efter att Sörenstam hade sänkt slaget.

Veckans Regelfråga – Julspecial #9:

Foto: Darren Carroll / Getty Images

Under Senior LPGA Championship i mitten av oktober (som Helen Alfredsson vann!) tog Lee Ann Walker vid sammanlagt 29 tillfällen hjälp av sin caddie för att rikta in sig samtidigt som hon tog sin stans. Vad blev tävlingsledningens domslut?

D: 29 pliktslag
E: 58 pliktslag
F: Diskvalifikation

Veckans Regelfråga – Julspecial #10:

Foto: PGA Tour / Golf Digest

Under 1999 års upplaga av PGA Tourtävlingen Phoenix Open slog Tiger Woods sitt utslag långt ut till vänster på ett av par 5-hålen. Bollen råkade hamna precis bakom en stor sten (se bilden). Tiger Woods och hans caddie, Mike Cowan, valde då att ta hjälp av publiken och helt enkelt lyfta bort stenen så att Tiger både kunde ta en korrekt stans och slå bollen framåt. Vilken bedömning gjorde tävlingsledningen av detta?

E: Diskvalifikation

Vi hoppas att ni antar utmaningen och försöker lista ut svaren på alla våra tio frågor.

De rätta svaren kommer att presenteras under Nyårshelgen.

Lycka Till!