Aktuell baninformation

Nu stänger vi våra greener för vintervila

Måndag 5 december stänger vi ordinarie greener för säsongen. 12 håls vinterslinga kommer att vara utsatt med vintertees och vintergreener.

Vi öppnade banan den 25 mars och har under säsongen inte haft banan stängd en enda dag fram till nu. Banan har klarat hösten nederbörd mycket bra och är förhållandevis torr och i ett bra skick för att klara den kalla perioden som nu ser ut att vara i antågande.  Vi håller tummarna för en så snabb och kort vinter som möjligt och att vi får en tidig start 2023. Anledningen till att vi stänger greenerna är att greengräset med sin låga höjd har begränsad kraft att motstå slitage från tramp och nedslagsmärken. Det uppstår skador när vi går och spelar. Slitage som ger skadesvamparna bättre förutsättningar för att växa sig starka. När gräset går in i vila, dvs marktemperaturen är under 6 grader har gräset ingen naturlig motståndskraft för skadeangrepp. Så även om vi har plusgrader i luften så är det bra att komma ihåg att marken inte värms upp under de få timmar som dagstemperaturen är över nollan.

12 hålsslingan

12 hålsslingan är utsatt på hål 1-11 och avslutas därefter med hål 18. Vi testar det den här vintern då ordinarie hål 12 var extremt blöt och lerig förra vintern.

Tisdagsgruppen

Varje tisdag året om träffas gruppen ute på klubben och bidrar till att vi klarar att hålla vår bana samt byggnader i ett så fint skick som möjligt.  Deltagarna i gruppen hjälper till och arbetar helt ideellt med små och stora insatser. Vilket möjliggör att vi klarar driften av banan med ett minimum av anställd personal. Alla som vill och känner att de vill vara del av denna gemenskap som innehåller mycket skratt och glada tillrop, samtidigt som det bidrar till klubbens utveckling och skötsel är mer än välkomna. Det är också viktigt att veta att det inte krävs några förkunskaper om vare sig gräs, mark eller maskiner. Alla är välkomna att bidra med så mycket man själv känner att man klarar av och vi lär självklart upp om man vill prova på att köra maskiner av något slag. Vid frågor hör ni av er till kansliet så vidarebefordrar vi kontakten till Olle Persson som är ansvarig för gruppen. Ju fler vi är desto bättre bana och klubb.

Väl mött 2023

Pär Himberg