Hej!

Vi är nu inne i den del av året som de allra flesta av oss tycker är den absolut bästa. Varmt väder (nåja), långa ljusa kvällar och en pågående ledighet.

Tyvärr är det ju en annorlunda värld runt omkring oss i år. Med en världsomfattande pandemi och en livsfarlig smitta som gör att vi måste leva våra liv på helt ett annat sätt än vad vi är vana vid.

Om vi ändå ska försöka se något positivt med allt som händer, så är det nog att vi bättre lär oss att uppskatta det som vi redan har i vår närhet. Vi behöver kanske inte åka halva jorden runt för att få våra upplevelser längre. Det räcker med att gå utanför dörren för att se att det finns väldigt mycket här hemma också att upptäcka och glädjas åt.

För oss på Boa GK Olofström har den nuvarande situationen inneburit både utmaningar och ett helt nytt sätt att tänka.

För spelet ute på banan så är det inte längre tillåtet att använda krattan i bunkrarna. Dessutom ska flaggan alltid lämnas kvar i hålet och bollen bör plockas upp med en handske efter att den har blivit hålad. Vi har också nyligen valt att inrätta en tillfällig lokal regel som ett tillägg till de tillfälliga lokala ordningsföreskrifterna: ”En spelare vars boll ligger i en bunker får utan plikt placera en boll i bunkern inom en klubblängd från den ursprungliga bollen, dock ej närmare hål.” Passa på att utnyttja den regeln om ni hamnar i ett fotspår eller något annat dåligt läge. Golfreglerna är inte bara till för att straffa, de kan även ge oss lättnader.

Det har inte heller varit tillåtet med tävlingar, men detta ändrades 1 juli. Vi rivstartade direkt med Cobra Puma Golf den första helgen. Vinnare blev André Svensson och Johan Bengtsson närmast före hemmaspelarna Tony Persson och Leif Persson.

Vi har också startat upp Damernas Tisdagsgolf, Seniorernas Onsdagsgolf, Torsdagsgolfen, Fredags 12:an, Lördagsgolfen och Söndagsgolfen igen. Mer information och tider finns att läsa på vår hemsida (Klicka Här).

På hemsidan får ni också alltid information om vad som händer på klubben. Ta gärna som vana att kika in några gånger i veckan för att inte missa några av de nyheter som vi lägger ut.

En liten genomgång av annat som har hänt under våren…

Ekonomi:

Det ekonomiska läget ser efter omständigheterna bra ut och halvårsbokslutet visar på ett resultat helt enligt budget.

Coronapandemin har som tidigare nämnts resulterat i att tävlingssäsongen blivit inställd fram till halvårsskiftet vilket har inneburit en hel del tappade intäkter. Detta har dock till viss del kompenserats av bidrag från Riksidrottsförbundet.

Hur året totalt kommer att sluta är inte lätt att förutsäga. Vi kommer fortsatt att hålla ett fast grepp om kostnaderna, men det råder fortfarande en stor osäkerhet för hur pandemin kommer att påverka intäkterna från bl.a. greenfee och tävlingar.

Medlemmar:

Också när det gäller medlemsantalet så ser det stabilt ut. T.o.m. vecka 27 har fullvärdigt seniormedlemskap och provmedlemskap ökat med sju medlemmar mot ifjol, medan antalet juniorer och knattar har ökat med hela 26 medlemmar. För övriga medlemskategorier så har det inte skett några större förändringar.

Det har även genomförts fyra utbildningstillfällen till Grönt Kort i år med sammanlagt 34 deltagare.

Spelet:

Något som är väldigt glädjande är att beläggningen på golfbanan har ökat med cirka 25 % jämfört med motsvarande tid i fjol. Framförallt är det vi medlemmar som har spelat mer, men även greenfee har haft en liten ökning.

Vissa dagar har det t.o.m. varit svårt att hitta starttider. Vi kommer därför att i enstaka fall sätta ihop två 2-bollar till en 4-boll för att ge fler möjlighet att komma ut på banan.

Banan:

Banan håller för närvarande väldigt hög klass.

Fairways har nog aldrig varit finare. Det beror bl.a. på att de gödslades i början av säsongen och att det har lagts ner ett stort arbete för att få bort maskrosor och annat ogräs.

Men framförallt är det Daniel Olssons förtjänst att banan är bättre än någonsin. Som en av södra Sveriges främsta Greenkeepers så är det hans breda kunskaper om banskötsel som är den absolut största orsaken till det toppskick som banan är i just nu. Tillsammans med övrig personal så har han verkligen sett till att höja kvaliteten och finishen. Vi medlemmar har en bana som vi kan vara mycket stolta över. 😊

Under våren har maskinparken utökats med bl.a. en ny greenklippare. Dessutom har ett arbetsfordon, en s.k. Gator, köpts in.

Marknadsföring:

En fyrsidig reklambroschyr i A5-format har tagits fram med ett antal bilder och lite blandad information om klubben. Broschyren finns utplacerad på kommunens Medborgarcenter och Turistinformation, kommunens båda Info-Points (Maxi Olofström och Gulf Olofström), Kickis Café samt på Boa (Klicka Här).

Boa GK Olofström utgör också ett av nio utvalda besöksmål i Olofströms kommuns och Visit Blekinges sommarsatsning Hemesterbingo (Klicka Här).

Vi syns även en del i lokalpressen. Bl.a. publicerade Sydöstran i slutet av maj ett reportage om ungdomsverksamheten på klubben (Klicka Här).

Dessutom finns två olika reportage om klubben med i gratistidningen Info-Bladets senaste nummer (Klicka Här).

Restaurangen:

Kickis Green är i full gång med verksamheten både i restaurangen och i kiosken. Vi kan varmt rekommendera ett besök i sommar. Både mat och service håller hög klass.

Det var allt för denna gång. Vi ses på banan i sommar. 😊

/ Styrelsen Boa GK Olofström