Känner du dig hemma i golfreglernas värld eller vet hur man snabbt slår upp svaret i regelboken?

Ta då chansen att bli Svensk Mästare i Golfregler!

Nu är det nämligen dags att kora den första Svenska Mästaren i de nya golfreglerna.

Tävlingen är öppen både för regelintresserade golfare och professionella domare.

Så här går tävlingen till:

* Kvalomgång 1, 19-25 augusti. Består av 20 frågor av typen ”sant eller falskt” som ska besvaras inom max 12 minuter framför egna datorn. De 40 bästa plus delningar går vidare till kvalomgång 2.

* Kvalomgång 2, 29 augusti. Består av tio flervalsfrågor som ska besvaras inom max 12 minuter mellan klockan 19.00 och 20.00 framför egna datorn. De fyra snabbaste av dem med bäst resultat går vidare till semifinal.

* Semifinal, 7 september. Sker på Österåkers Golfklubb utanför Stockholm i samband med SM Match. Tio flervalsfrågor besvaras skriftligen på 12 minuter. De två snabbaste av dem med bäst resultat går till final samma dag.

* Final, 7 september. Sker kort efter semifinalen. De två finalisterna svarar muntligen på korta regelfrågor inför publik på plats och live via Facebook.

Tävlingen är öppen för alla med aktivt golf-ID.

Länk till frågeformuläret i Kvalomgång 1 kommer att finnas på Golf.se mellan måndag 19 augusti 08.00 och söndag 25 augusti 18.00.

Regel-SM är ett inofficiellt Svenskt Mästerskap som arrangeras av Svenska Golfförbundets tävlingsavdelning och regelkommitté, som tillsammans står för frågor, rättning och tävlingsledning.

Tidigare Svenska Mästare i Golfregler:

2018 – Ingen tävling
2017 – Tommy Schill
2016 – Marek Pola Löthman
2015 – Ingen tävling
2014 – Benny Larsson (Boa GK Olofström!)
2013 – Roar Hagen

För att läsa reportaget i Sydöstran om när Benny Larsson blev Svensk Mästare i Golfregler 2014: Klicka här.

Ta chansen att utmana Benny Larsson och resten av landets alla domare och regelexperter.

Lycka Till!