Det är nu dags att presentera de rätta svaren på Julspecialen av Veckans Regelfråga.

Vi hoppas att ni tyckte att det var en rolig utmaning att försöka lista ut svaren på frågorna. Hör gärna av er om det var någon av er som hade alla rätt.

.

Om ni vill titta på frågorna igen innan ni går igenom de rätta svaren: Klicka Här.

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #1:

Foto: PGA Tour

Under Tiger Woods inbjudningstävling Hero World Challenge på Bahamas i början av december (som Henrik Stenson vann!) inträffade en omdiskuterad regelsekvens med Patrick Reed i centrum. Efter att ha hamnat i ett fotspår i ett s.k. ”Waste Area” så svepte han vid två tillfällen bort sand med klubben så att han fick ett avsevärt mycket bättre läge för att slå bollen. Vilket beslut tog tävlingsledningen?

A: Inget straff
B: 1 pliktslag
C: 2 pliktslag
D: 4 pliktslag
E: Diskvalifikation

Förklaring: Du får inte vidta åtgärder som förändrar markytan eller ta bort eller pressa ned sand eller lös jord. Plikt för brott mot denna regel: Allmän plikt (två slags plikt) – (Regel 8.1a).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #2:

Foto: PGA Tour / Aftonbladet TV

När US Open avgjordes på Shinnecock Hills 2018 tappade Phil Mickelson tålamodet efter att ha puttat bollen fram och tillbaka på green ett flertal gånger. Efter att ha slagit en av sina puttar alldeles för hårt så valde han att springa ikapp den rullande bollen och slå på den när den var på väg att rulla ner i en av greenbunkrarna. Detta är givetvis inte tillåtet, men vilket blev straffet?

A: 1 pliktslag
B: 2 pliktslag
C: 4 pliktslag
D: Diskvalifikation
E: Diskvalifikation och avstängning

Förklaring: En spelare får inte slå ett slag på en boll i rörelse. Ett slag som görs i brott mot denna regel räknas och spelaren får i slagspel två slags plikt – (Regel 10.1d).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #3:

CHARLOTTE, NC – AUGUST 11:)

Foto: Montana Pritchard / PGA of America via Getty Images

Under PGA Tourtävlingen Mayakoba Classic i mitten av november upptäckte Russel Henley efter rundan att han hade spelat fyra hål med en annan bollmodell än den som han inledde rundan med. Därigenom bröt han mot PGA Tourens eget regelverk ”One Ball Rule”. Vilket beslut tog tävlingsledningen när han meddelade dem detta?

A: Inget straff
B: 2 pliktslag
C: 4 pliktslag
D: 8 pliktslag
E: Diskvalifikation

Förklaring: På PGA Touren, och på andra stora tävlingar, finns det en lokal regel som innebär att spelarna måste spela på samma bollmärke och bollmodell under hela tävlingen. Om en spelare bryter mot denna regel är straffet två pliktslag för varje hål där förseelsen inträffar. I Russel Henleys fall innebar det att han fick totalt åtta pliktslag: ”In PGA Tour, professional golf and high-level amateur golf tournaments, golfers are required to adhere to a competition of competition known colloquially as the One Ball Rule. The One Ball Rule isn’t part of the Rules of Golf, meaning not every golfer has to adhere to it either when playing casually or even in most tournaments. However, it’s a recognized condition of competition tournament organizers can require of their competitors, often called a Local Rule. The One Ball Rule means basically what it implies, requiring a golfer must use the same golf ball, same manufacturer and model, throughout a stipulated tournament round. If a golfer violates the One Ball Rule, they can be penalized in a variety of ways by the tournament organizer. Before 2019, the USGA recommended a two-stroke penalty for each hole on which the rule is violated, with a maximum of four penalty strokes. Now, the general penalty is applied in every instance in which the rule is violated, meaning two strokes on every hole in which the rule is violated.” Som tur är så gäller inte denna regel för oss glada amatörer…

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #4:

Photo by Ross Kinnaird/Getty Images)

Foto: Ross Kinnaird / Getty Images

När Saudi International spelades på Europatouren i våras tappade Sergio Garcia humöret fullständigt och skadade medvetet flera av banans greener genom att slå och dra med puttern på dem. Vilket straff fick han av Europatouren?

A: Inget straff
B: 1 pliktslag
C: 2 pliktslag
D: 4 pliktslag
E: Diskvalifikation

Förklaring: Tävlingsledningen kan diskvalificera en spelare för att ha handlat i strid med spelets anda, om den finner att spelaren har gjort sig skyldig till ett allvarligt fall av dåligt uppförande – (Regel 1.2a).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #5:

Foto: PGA Tour

Under den avslutande rundan av US Open 2016 på Oakmont Country Club började Dustin Johnsons boll på green att röra på sig. Detta trots att han inte hade grundat klubban bakom bollen. Tävlingsledningen gav honom, enligt dåvarande golfregler, ett slags plikt i efterhand. Trots detta lyckades han vinna tävlingen. Men hur hade bedömningen blivit om samma incident hade inträffat idag, enligt de nya golfregler som trädde i kraft 1 januari 2019?

A: Inget straff
B: 1 pliktslag
C: 2 pliktslag
D: 4 pliktslag
E: Diskvalifikation

Förklaring: Oavsett om det var Dustin Johnson eller naturkrafter som orsakade att bollen började röra på sig så hade han sluppit straff enligt de nya golfreglerna. Det blir inte någon plikt om spelaren, motspelaren eller någon annan spelare i slagspel av misstag rubbar spelarens boll eller bollmarkering på green. Spelaren måste återplacera bollen på dess ursprungliga punkt (som, om den inte är känd, måste uppskattas) eller placera en bollmarkering för att markera detta ursprungliga läge – (Regel 13.1d) eller Om spelarens boll på green rubbas efter att spelaren redan hade lyft och återplacerat bollen på den punkt från vilken den rubbades måste bollen återplaceras på sin ursprungliga punkt (som, om den inte är känd, måste uppskattas). Detta gäller oavsett vad som orsakade att den rubbades (inklusive naturkrafter). Om naturkrafter orsakar att en spelares boll i vila rubbas blir det ingen plikt – (Regel 9.3).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #6:

Foto: Golf.com

När British Open avgjordes på Royal Lytham & St. Anne’s 2001 var Ian Woosnam i delad ledning inför den sista rundan. Woosnam började direkt med en birdie, men på andra hålets tee märkte Woosnams caddie Miles Burne att han glömt att ta bort en extra driver från bagen (som hade använts på uppvärmningen innan rundan). Det innebär att det, istället för tillåtna 14 klubbar, fanns 15 klubbor i bagen. Vilken bedömning gjorde tävlingsledningen av detta?

A: Inget straff
B: 1 pliktslag
C: 2 pliktslag
D: 4 pliktslag
E: Diskvalifikation

Förklaring: En spelare får inte påbörja en rond med fler än 14 klubbor eller ha fler än 14 klubbor under ronden. Spelaren får den allmänna plikten (två pliktslag) för varje hål där ett regelbrott skett, med en maximal plikt om fyra slag för ronden – (Regel 4.1b).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #7:

Foto: PGA Tour

Under avslutningsrundan av Waste Management Phoenix Open i våras droppade Rickie Fowler bollen efter att ha slagit över green och ner i ett pliktområde. När han gick upp till green för att se var han skulle landa bollen så började bollen att röra på sig igen och rullade tillbaka ner i pliktområdet. Hur bedömde tävlingsledningen situationen?

A: Droppa på nytt utan plikt.
B: Droppa på nytt med 1 slags plikt.
C: Droppa på nytt med 2 slags plikt.
D: Placera bollen utan plikt.
E: Placera bollen med 1 slags plikt.
F: Placera bollen med 2 slags plikt.

Förklaring: Om spelaren åter sätter in en boll på banan på något sätt med avsikt att den ska bli i spel är den bollen i spel – (Regel 14.4). Det innebar att Rickie Fowler var tvungen att droppa bollen med ett slags plikt även den andra gången.

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #8:

Foto: LPGA Tour / Expressen

Under matchspelstävlingen Solheim Cup mellan USA och Europa på Loch Lomond 2000 sänkte Annika Sörenstam en chip från greenkant för seger av hålet. De amerikanska spelarna krävde dock att slaget skulle spelas om (vilket också Sörenstam tvingades att göra). Vilken var anledningen?

A: Sörenstams chip träffade först motspelarens Pat Hursts boll, som Hurst var på väg fram till för att markera, innan den gick i hål.
B: Sörenstam följde inte spelordningen.
C: Ett rådjur kom springande över green samtidigt som Sörenstam slog slaget.
D: Signalen för farligt väder ljöd precis när Sörenstam slog.
E: Delar av publiken hade tagit sig in på green.
F: Publiken hånade amerikanskorna verbalt efter att Sörenstam hade sänkt slaget.

Förklaring: I matchspel är spelordningen grundläggande. Om en spelare spelar i fel ordning får motspelaren återkalla slaget och därigenom tvinga spelaren att spela igen – (Regel 6.4).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #9:

Foto: Darren Carroll / Getty Images

Under Senior LPGA Championship i mitten av oktober (som Helen Alfredsson vann!) tog Lee Ann Walker vid sammanlagt 29 tillfällen hjälp av sin caddie för att rikta in sig samtidigt som hon tog sin stans. Vad blev tävlingsledningens domslut?

A: Inget straff
B: 1 pliktslag
C: 2 pliktslag
D: 29 pliktslag
E: 58 pliktslag
F: Diskvalifikation

Förklaring: När du börjar ta din stans för slaget och till dess att du slår ditt slag får inte din caddie av något skäl avsiktligt stå på någon plats på eller nära en förlängning av din spellinje bakom din boll. Plikt för brott mot denna regel: Allmän plikt (två slags plikt) – (Regel 10.2b). Eftersom detta upprepas vid 29 tillfällen av Lee Ann Walkers caddie så fick hon totalt 58 pliktslag(!).

.

Veckans Regelfråga – Julspecial #10:

Foto: PGA Tour / Golf Digest

Under 1999 års upplaga av PGA Tourtävlingen Phoenix Open slog Tiger Woods sitt utslag långt ut till vänster på ett av par 5-hålen. Bollen råkade hamna precis bakom en stor sten (se bilden). Tiger Woods och hans caddie, Mike Cowan, valde då att ta hjälp av publiken och helt enkelt lyfta bort stenen så att Tiger både kunde ta en korrekt stans och slå bollen framåt. Vilken bedömning gjorde tävlingsledningen av detta?

A: Inget straff
B: 1 pliktslag
C: 2 pliktslag
D: 4 pliktslag
E: Diskvalifikation

Förklaring: Fri lättnad (lättnad utan plikt) får tas från lösa naturföremål, flyttbara tillverkade föremål, samt onormala banförhållanden, som är hål gjort av djur, mark under arbete, oflyttbara tillverkade föremål och tillfälligt vatten. Varje naturföremål som inte sitter fast t.ex. stenar, löst gräs, löv, grenar och pinnar, döda djur och djurspillning, maskar, insekter och liknande djur som med lätthet kan avlägsnas, och högar eller nät som de bygger (t.ex. maskhögar och myrstackar), samt klumpar av komprimerad jord (inklusive luftningspluggar). Sådana naturföremål är inte lösa om de sitter fast eller är växande, är fast inbäddade i marken (d.v.s. inte med lätthet kan plockas upp), eller sitter fast på bollen – (Regel 2.3)

.

.

.

Hoppas att ni hade stort nöje av vår Julspecial av Veckans Regelfråga.

Ordinarie Veckans Regelfråga kommer att fortsätta under hela vintern och våren.

Nya frågor och nya klurigheter varje vecka. 🙂

.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *